söndag 11 februari 2007

Filmskräp

Min sambo har många färdigheter och häpnadsväckande egenskaper, att hyra film är tyvärr inte en av de.

De senaste dagarna har haft ett löjligt dåligt tv-utbud, skräp har det stått på tv-tablån hela helgen. Inte ens en halvkass B-film har det funnits att sova till. Dessutom dominerades gårdagen av diverse varianter av myrornas krig eftersom tv:n inte ens fungerade. För att rädda en eventuell myskväll hyrde vi film i stället.
Termometern har skrikit minusgrader hela helgen och min kropp har förtvivlat stretat emot så fort ordet UTE har nämnts. Därför blev det mest naturligt att sambon fick ge sig ut i kylan.( Om inte annat så äger han flera kilo mer underhudsfett än mig, så med andra ord fryser han betydligt mindre.) Sorgligt nog saknar han förmågan att hyra en film som man faktiskt kan stå ut med att se.
När jag är övertrött och dessutom dålig, vill jag gärna se något lättsmält - en komedi till exempel. Sambon kom hem med American Pie nummer 70000 i fredags. Efter de första fyra filmerna kan man liksom den genren. Sex skämten känns uttjatade, och helt ärligt kan jag inte minnas att jag skrattade en enda gång åt skiten. Tyckte mest att det var tragiskt när en kille fick utlösning över sin mormor så hon segnade ner och dog.

Igår bad jag om en NYARE film, gärna en komedi och gärna en med skådisar man faktiskt sett förut ( då kan det ju inte bli katastrof i alla fall ). N kom stolt hem med " Mitt Super Ex" under armen. Seriöst? En komedi om nån som dejtar en kvinnlig stålmannen? Visserligen spelades superkvinnan av Uma Thurman, men irritationen gjorde att jag mådde dåligt i hela kroppen av att behöva genomlida skräpet. ( Har jag sagt att jag avskyr allt som har med science fiction och onaturligt att göra? ) Snygga superwoman jagade skurkar på nätterna och var en neurotisk bibliotikarie med glasögon om dagarna. ( Känner vi igen storyn eller? ) När Uma sedan kastar en haj efter den manliga skådisen trodde jag att jag skulle börja gråta.
I framtiden kommer jag att hyra mina filmer själv. Precis ALLT på tv denna helgen hade varit bättre än det timslånga lidandet sambon släpade hem.

1 kommentar:

Matilda sa...

Förstår vad du menar, men min sambo är nog snäpet värre. Önskar man komedi kommer han hem med Coyote Ugly eller som värst Die Hard... Fattar inte varför killar har så dålig filmsmak...