tisdag 13 mars 2007

Stålmannen, Skogsutflykt och Svärmor

Imorgon finns det en stor chans för att jag kommer att utsätta min äldsta son för potentiell mobbning. Hans avdelning på dagis har i sista stund bestämt sig för att gå ut på en skogsutflykt med tillhörande picknick. Till det behöver man en ryggsäck. Min lilla son har en ryggsäck. Inte en han själv har valt, och definitivt inte en hans föräldrar har valt. Han har däremot en som hans farmor har valt/köpt. Då vi inte äger någon annan kommer han bli tvungen att använda den.

Det finns en stor chans att samtliga av hans jämnåriga kamrater ( killarna i alla fall ) kommer att ha ryggsäckar med stålmannen, pirater, spindelmannen och andra häftiga figurer. Min sons ryggsäck är ceriserosa. Och som om det inte vore tillräckligt förnedrande för en tokgrabbig 4-åring så är den dessutom blommig. Varför svärmor tyckte att mina söner behövde rosa, blommiga ryggsäckar vet jag inte. Men om min lilla pojke kommer att anklaga oss för att ha förstört hans barndom med denna traumatiska upplevelse vet jag åtminstone vem jag ska skylla på.

Inga kommentarer: