fredag 12 november 2010

Champagne Supernova


Jag har en flaska skumpa i kylen. Mina svärföräldrar gav mig den efter att jag imponerande nog tog körkort vid min höga ålder. Nu ligger den där och väntar snällt på att jag ska finna rätt tillfälle till att dricka upp den. Det är tydligen lite högtidligt med skumpa har jag förstått, särskilt när den är sådär lite finare och inköpt i Frankrike. Det känns inte helt rätt att dricka några glas i soffan framför Idol en fredagkväll då. Eller att klunka i sig flaskan på nån förfest i väntan på krogen. Det känns nästan lite tvunget att det måste vara ett speciellt lite finare tillfälle, och i mitt liv dyker det sällan upp speciella tillfällen och definitivt inga finare tillfällen. Det verkar som om den där flaskan får stanna i kylskåpet ett tag till.

Jag och syrran bröt faktiskt mot Champagneregeln en kväll för nåt år sen. Vi hällde i oss en flaska Gula Änkan hemma i min lägenhet och gick sedan ut på krogen. Det var inget speciellt alls med den kvällen, vi hade varesig långklänning eller någon trerätters middag uppdukad. Inte ens tända ljus. Det var bara hon och jag och möjligen några salta pinnar. Om jag minns rätt så var det inte ens städat och det hängde tvätt i vardagsrummet. Inte riktigt ett skumpatillfälle. Dessutom plågade vi i oss det bubbliga som mest smakade kiss. Allt för att få en skojig fylla. Skäms på oss.

Nej jag får nog gömma undan flaskan till den sista december, då kan man dricka den med gott samvete.

3 kommentarer:

Sofie sa...

Hahaha, ja men du ser - det behöver faktiskt inte vara speciellt! Du får väl ta en kväll på krogen för att fira körkortet, då har du god anledning till att dricka upp den ;) Även om det säkerligen inte kommer vara speciellt gott.

Myggan sa...

Mohahahaha, jag delar den med dig NÄRSOMHELST! Det är ett speciellt tillfälle för vi träffas ju inte så ofta :)
Va säger du? Va, va, va?? I morgon kanske?

Nilla nill@hotmail.se sa...

soff: haha, ja kanske sant. körkortet har ju faktiskt inte firats in ordentligt ;)
myggis: haha, hääärligt! you and me and bubbel låter som en himla fin plan, dock inte imorgon för jag börjar jobba 6,45 på söndag. men snart? puss!