torsdag 16 november 2006

Insomnia

Och så var sömnlösheten tillbaka igen...
Hade en bra period här i början av hösten när jag somnade snabbt, men nu är jag tillbaka på ruta ett igen då. För sambon tar det en kvart. Själv ska jag va glad om jag somnar inom en timme från det att jag gick och la mig.

Så fort jag lägger mig på kudden börjar hjärnan arbeta på högvarv. I samma stund som lampan släcks måste världsproblemen lösas. Det är nästan så jag blir lite stressad över att jag ska hinna med att tänka på allt innan jag somnar. Har prövat massor med tips för att försöka sluta grubbla på natten. Inget funkar. Testade till och med att räkna får en period. Så fort man kommer över tio glider tankarna i väg på annat, sen har man glömt bort vilken siffra man var på och får börja om från början. Då är man dessutom irriterad också vilket gör det ännu svårare att somna. Får jävlar.

Klockradion gör ju inte saken enklare. För har man en klocka i sovrummet så måste man ju stirra på den. För varje minut som går blir man ju mer och mer stressad över att man inte har somnat än. Riktigt ond cirkel. Ändå kan man inte kasta ut klockjäveln. För det är ju definitivt ännu mer stressande att INTE veta vad klockan är!

Ett tag hade jag ångest när det var dags att gå och lägga sig. Fick nästan lite ont i magen när sambon gick och borstade tänderna. Shit är det läggdags nu igen? Blev lite tids fixerad och tyckte kvällarna försvann alldeles för fort. Vi lägger småttingarna ganska tidigt, och sen gäller det att ta till vara på den enda " egentid " man har som småbarns föräldrar. Nämligen kvällarna. Då känns det ju inte så där jätte lockande att sova bort sin fritid...

Prövade sömntabletter ett tag. Det var galet. Hela kroppen kämpade emot för att inte somna, visserligen sov jag tungt på natten, men dagen efter var ju total förstörd. Kändes som man fått ett baseball trä i huvudet. Inte bra. Då är jag hellre bakis. Nej tack, inga piller.


Måste hitta nåt annat sömn knep. Absolut inga får.

Inga kommentarer: