fredag 20 april 2012

I Wonder


Julian min lilla grubblare. Det är så otroligt mycket tankar och funderingar hos min mellanson just nu. Han ställer tusen konstiga frågor, drömmer en massa och har svårt att somna på kvällarna. Alldeles för ofta kommer han ner gråtandes på kvällen efter tankar om döden. Sen min farfar dog för ett år sen har han frågat mycket om döden och vad som händer efter den.

Han kommer dessutom ihåg gamla gamla saker som hänt för flera månader sen och som plötsligt gör honom ledsen igen. Vi pratar och pratar om allt och jag försöker förklara så gott jag nu kan om varför vi måste ha en kung, hur varmt det är på solen, om man kan dö i himlen etc, men det är inte helt enkelt alla gånger. Jobbigast är i alla fall att han tänker på döden så vansinnigt ofta och blir ledsen över det. Men man gör kanske det när man är sju? Äldsta sonen har inte alls samma funderingar, och jag minns inte heller att han har haft det. Men de två är ju också väldigt olika.

 Jag hoppas i alla fall att det värsta grubblandet ger sig snart. Åtminstone sånt som gör han ledsen. Älskade lilla Julian.

2 kommentarer:

Myggan sa...

Divan funderade också mycket på döden när hon var i den åldern, det här till deeras utveckling att göra det men en del funderar mer än andra. Hon kunde också börja gråta okontrollerat över nått som hände för flera år sedan.... Kan bara trösta dig med att: 1 De minns att man tagit sig tid att svara igen och igen och igen och igen. 2 Det går över så småningom.

Nilla nill@hotmail.se sa...

skönt att höra att det ger sig så småningom ;-) snart hoppas jag! kram ♥