måndag 1 januari 2007

Adjö 2006

Nytt år nu igen. 30-års krisen sponsras ju verkligen när åren går så fort att man inte hinner med. Allting rinner ihop i en enda sörja, har svårt att minnas vad jag gjorde förra julen? Förra påsken? Förra midsommar? Dagarna ser likadana ut. Här händer minsann inget revolutionerande. Nästan så man känner ett litet sting av avund när folk sammanfattar sitt 2006 i spännande listor med innehållsrika punkter. Mitt förra år innehåller ingenting som på något sett skulle kunna uppfattas eller misstolkas som spännande. Jag tänker i alla fall göra en lista, trots avsaknaden på intressanta händelser.

* Jan - 06 = Jag är mammaledig. Inne på det tredje året. Jag har förvandlats till gnällmamman från helvetet. Min enda stimulans består av vilda diskussioner med en 3åring och en 1åring som inte alls vill det mamma vill. Jag tar varje chans jag får att springa hemifrån.

* Feb - 06= Fortfarande mammaledig. Jag lämnar på dagis, hämtar på dagis. Lagar mat, plockar leksaker, städar och bråkar med min yngsta som inte alls vill sova när mamma vill att han ska sova.

* Mars - 06 = Mammaledig. Jag kräks på bajsblöjor, skrik, matlagning och bråk. Min hjärna är understimulerad. När sambon kommer hem befinner jag mig på en 3årings intelligensnivå. Jag grinar, skriker, trotsar och vägrar laga mat.

*Mars - o6 ( igen ) = Jag får ett jobb erbjudande på ett hotell. Jag tackar omedelbart ja och börjar jobba ett par veckor efter.

*April - 06 = Mammaledig och jobbar samtidigt kväll och helger. Hemmet förfaller och jag förfaller. Jobbar, springer på klädpartyn, lunchar med vänner, besöker bvc, lämnar på dagis, får vinterkräksjukan, lagar mat och börjar dansa streetdance eftersom jag har så lite att göra.

* Maj - 06= Jobbar extra och fortfarande hemma med barnen. Går på cirkus med den äldsta och orkar som mest ta mig ut i lekparken om dagarna. Dansar varje onsdag trots löjligt dålig taktkänsla. Mina äckligt långa, smala spaghettiben far åt alla håll och kanter.

* Juni - 06= Se maj.

*Juli - 06= Äntligen ombytta roller! Sambons tur att va pappaledig. Hans tuffa månad börjar med att jag har semester. ( Alltså blev det inte så mycket ombytta roller ) Utnyttjar mina två ynka semesterveckor till max och åker till mamma i värmland, sen till syster på Åland och direkt efter det hem till pappa ett par dagar. Det var den semestern. Mycket avkopplande.

*Aug - 06= Jobbar som en tok. Sambon får ta inskolning på dagis. Jag och N firar 4-årig förlovningsdag med att jag jobbar till 23. Mitt sociala liv är obefintligt. Glömmer mina vänners telefonnummer.

*Sept - 06= Jobbar heltid. Trött och understimulerad. Kommer hem till sambon med en 3-årings tålamod och gråter, gapar och vägrar laga mat. Önskar av hela mitt hjärta att jag var mammaledig igen.

*Okt - 06= Jag fyller år. Firar med att jobba kväll till klockan 23. Minns inte om jag fick några presenter?

*Nov- 06= Jag fyller inte år och får inga presenter. Däremot firar jag och nicke 5 år tillsammans med att han är på kurs och sover borta. Dagen efter blir jag i alla fall kompenserad och vi går och ser Mamma Mia på cirkus.

*Dec-06= Jag jobbar dygnet runt känns det som. Varenda ledig sekund är uppbokad. Flyttar in på hotellet en helg, jag bor ju redan på jobbet så lika bra att göra det ordentligt. Priset för all stress blir en läglig magkatarr. Min bebis fyller två, jag firar jul och får en 30-års kris.

Adjö ljuva 2006. Mina förväntningar på 2007 är mycket mycket höga.

Inga kommentarer: