fredag 1 december 2006

Kräksjukan

Vaknade klockan fem i morse av ett himla liv inne på toaletten. Flög upp ur sängen ( nja.. ok, det var en lögn, masade mig upp ) öppnade toa dörren och möttes av en ganska lustig syn. Sambon stod spritt språngande naken med J hängandes på armen över handfatet. Tyvärr så var situationen inte alls särskilt komisk eftersom J var kräksjuk och spydde som en kråka.

Jag lyckades lirka till mig två åringen ur Nickes famn när det hade lugnat sig lite, naturligtvis för att slippa torka upp spyorna i sängen och handfatet ( jag blir illamående bara av tanken ) Det kunde min nakna sambo roa sig med i stället. Jag menar, han är ju lite pedantisk så då blir det ju rätt från början liksom. Även om det kanske inte exakt var det han önskade sig en fredag morgon klockan fem.

Är det nåt här i världen jag har fobi för så är det att kräkas ( ja spindlar, höjder, båtar, broar, flygplan och trånga utrymmen också ). Jag fixar det helt enkelt inte. Hellre nån annan läskig sjukdom, hemorrojder eller ögoninfluensa, urinvägsinfektion eller nåt. Vad som helst förrutom att spy.

Eftersom jag blir lite smått hysterisk när det är maginfluensa på gång, har jag i princip descinficerat hela hemmet. Hällde ungefär en halv flaska bara i handfatet. Alla nerspydda sängkläder åkte i tvättmaskins karantän. ( Vägrade sedan peta på maskinen utifall att ett litet virus satt där och väntade ) Sambon fick tvätta i stället, mycket hellre att han blir sjuk, han är bättre på att kräkas än jag. Dessutom tål hans kropp en maginfluensa. Det gör inte min, jag rasar i snitt 3 - 4 kilo. Sen skulle mitt skelett - smeknamn snabbt ändras till den vandrande knappnålen eller något liknande. Föga smickrande.

Inte kan man göra så mycket heller, det går liksom inte att gardera sig mot de där mördar bacilluskerna. Bara att vänta och hoppas att ingen mer blir kräksjuk ( storebror som envisas att stoppa J:s nappar i munnen ligger nog illa till)
Prövade en gång husmors knepet att svälja 6 - 8 hela vitpeppar korn, det ska tydligen fungera inom sjukvården. Önskar bara att någon talat om att det inte är en bra idé att svälja kornen hela om man har/har haft magkatarr. Snacka om halsbränna.
Andra tips och förslag på hur man kanske kan skydda sig tas tacksamt emot. ( Gärna något som inte sätter eld på tarmarna )

Inga kommentarer: