måndag 4 december 2006

Ledig?

Ledig idag. Underbart kanske ni tänker, men ledigt för mig innebär frihet, sovmorgon, lathet och chansen att göra vad jag vill när jag vill. Riktigt så ser inte min lediga dag ut. Först och främst är jag mentalt slut efter att ha bränt ännu en helg på att jobba. Mina stackars hjärnceller trillar snart ur rullstolarna av trötthet. För det andra har jag båda barnen hemma, vilket innebär att jag definitivt inte har någon form av frihet eller sovmorgon.

J åkte ju som sagt var på kräksjukan i fredags. Visserligen är han mycket bättre nu, men innan han blir helt frisk måste han naturligtvis hinna gnälla, pipa och skrika så mycket som möjligt. Att han är konstant missnöjd går det ju inte att ta miste på. Och när man själv befinner sig i ett komaliknande tillstånd är inte fantasin och tålamodet det bästa. Som grädde på moset börjar kräkmonstervirusen att få grepp om min lilla spröda kropp. Magen krampar och jag är ständigt illamående. Konstigt nog vill det inte riktigt bryta ut trots att jag mått så här nästan hela helgen. Antingen försöker min kropp frenetiskt att kämpa emot eller så har jag åkt på magkatarr för fjärde gången. ( Vilket jag verkligen hoppas att det inte är, för då är det färdigt med kaffe och cigaretter )

Denna lilla mix av illamående, trötthet och pipiga barn innebär att vår lilla lägenhet i det närmsta kan klassas som katastrofzon. Allt jag hade tänkt hinna med innan helgens alla kalas ( J fyller 2 år ) samlas bara på hög. Köket saknar gardiner, adventspyntet har jag inte ens hunnit starta med, det ska städas, allt fika ska inhandlas, baka kan vi glömma, presenter till J måste fixas, godispåsar till alla barn, J skulle ha fått en ny säng etc etc. Allt måste dessutom ske idag eller på onsdag eftersom jag jobbar kväll resten av veckan. Eftersom jag måste befinna mig i horisontal läge för att inte börja kräkas händer absolut ingenting här. Hemmet ser värre och värre ut för varje sekund som går, och nu kommer stressen krypandes.

Å alldeles underbara, underbara lediga dag.

Inga kommentarer: