fredag 20 februari 2009

Philosophy is not a theory but an activity


Egentligen hade jag inte tänkt skriva det här, för det är svårt att få det att låta så som jag menar utan att jag verkar irriterad eller arg - för det är jag verkligen inte. Men jag känner mig smått tvingad att påpeka det igen.

Som jag har skrivit här tidigare, i mina yngre dagar levde jag efter min tro att det finns något gott i alla (det gör jag visserligen fortfarande) och att behandla andra så som jag själv vill bli behandlad. Dock upplevde jag det som att det inte gav mig annat än sorg och besvikelse. Jag vände alltid ut och in på mig själv för att finnas där för allt och alla och sällan kände jag att det blev besvarat. Så för ett par år sedan ändrade jag min livsfilosofi till what goes around, comes around. Jag behandlar numera andra som de behandlar mig (med vissa undantag naturligtvis). Så nästa gång du känner dig missnöjd eller sur över något i mitt beteende, börja med att ta dig en titt på dig själv. Jag har en känsla av att svaret finns närmare än du tror.

Jag vill dessutom passa på att påpeka att jag är rätt så övertygad om att mina nära och kära ärligt skulle tala om för mig om jag på något sätt skulle bete mig illa. Annars skulle det ju inte finnas en chans till bättring, eller?

4 kommentarer:

Mahatma sa...

hej hej pernilla!! Bra du skriver..förstår vad du menar. Är allt bra med dig var jobbar du nuförtiden? kram Elin (Kickis kompis)

Nilla nill@hotmail.se sa...

Elin: Heeej tjejen! Tack, vad snäll du är. Efter ett tag så ledsnar man, det går inte att vara alla till lags.
Jag jobbar kvar på hotellet. Full fart som vanligt alltså ;-)
KRAM!

Tesa sa...

ja det är ju bara så det är. jag har oxå insett att jag varit alldeles för dum snäll och lätt blivit utnyttjad. Men jag har oxå ändrat mitt sätt att tänka och vara. för min egen skull helt enkelt! ;)
Och jag lovar att känner jag att du beter dig dumt på något sätt så säger jag nog det till dig . :) Miss u!

Nilla nill@hotmail.se sa...

Tesa: Bra att du också har ändrat inställning. Man blir ju lätt utnyttjad.
Jag vet att du alltid skulle säga som det är, det är det som är så befriande - ärlighet!
MISS U TOOO! PUSS