söndag 11 april 2010

Springtime?


April-väder stör mig. Ena dagen skiner solen och termometern klättrar upp på behagliga plusgrader, jag tror genast att våren har kommit och plockar i hast bort alla overaller, sockar och vinterstövlar. Nästa dag snöar det och jag svär när jag rotar fram de nytvättade vinterjackorna igen. Moder natur gillar att spela mig ett spratt. Jag tycker den typen av humor är lagom skojig. Hur som helst så är nog våren faktiskt här, det märks på våra jättelortiga fönster. På vintern syns det inte så mycket, när våren kommer syns det definitivt. Och jag gillar inte att tvätta fönster, det får sista prioritet. Jag drar ner persiennerna och försöker att inte bjuda hem så många i stället.

Jag och mamma beslöt oss för att ge trädgården en vår-styling i veckan (eller kan man ens kalla det trädgård? Extremt liten gräsplätt vore kanske mer passande), vi sopade altanen, tog fram utemöblerna och krattade. Jag bestämde mig för att ge mig på äppelträdet (som man tydligen måste klippa kvistar på). Vi hade ingen sekatör. Jag hittade en lämplig tång i stället. Den var nog inte riktigt gjord för att kapa äppelträd med, det gick sådär. Dessutom nådde jag inte kvistarna högst upp, alltså ser vårat träd helt naket ut på sidorna med en massa spret uppe på toppen. Det blev inte jättetjusigt. Tur att jag har persiennerna nerdragna.

Inga kommentarer: