torsdag 19 mars 2009

A Taste For Toilets

Idag har vi varit och träffat besiktningsmannen i vårt nya radhus. Herre gud vad den karln kunde pladdra. Det fanns liksom ingen hejd på honom. Han drog anekdot efter anekdot och beklagade sig ständigt över allt det nya miljövänliga som plötsligt var på modet. Dessutom fick vi en ordentlig utbildning i husskötande - vilket i och för sig var välbehövligt. Visst var han trevlig trots hans uppenbara miljötänkandeavsky, men hjälp vilka skavsår i öronen jag har.
"Jojo, vattensnåla toaletter minsann, det krävs ingen liten vattendroppe för att spola bort - ursäkta ordvalet - en hög med skit kan jag tala om! Det blir stopp i avloppen direkt, sen blir det dyrt vill jag lova. I sverige har vi gott om vatten, spola ordentligt säger jag bara."
Sen ältade han energideklarationer, klorin i avloppet, våtrumstapeter, fransmännen och deras brist på ytskikt, hur mycket mindre en BMW drog i jämförelse med en Toyota Prius, hur han slutade röka för han hade inte tid när han fick bära sin unge överallt, hur en gammal farbror han stött på bara lyckades göra av med 900 watt om året, att vi inte skulle ha flyttkartonger längs väggarna för färgen kan lätt mögla, att han inte ville ta olika uppdrag mellan klockan elva och ett för då måste han äta lunch (vi hade möte med honom klockan 12), att engelsmännen har heltäckningsmatta inne i badrummen etc etc.

Från och med nu kan jag alltså kalla mig för husexpert för jag vet precis allt om klorin, ytskikt, stora högar i toaletten, våtrumstapeter och hur energisnål en BMW är.

Inga kommentarer: